Küldetésünk a tiszta és ápolt környezet

Egy kisvállalkozás szerepe a társadalomban

Tanulmány az Agrolánc Kft társadalmi felelősségvállalásáról. Kisvállalati CSR? Készítette: Tóth Boglárka

Amikor a vállaltok társadalmi szerepvállalásáról kezdünk beszélni, elsősorban a nagyvállalatokat és multinacionális szervezeteket vizsgáljuk meg, és azt, hogy nekik milyen hatásuk, befolyásuk van a társadalomra. Ezen szervezetek egy-egy rendelkezése és megmozdulása nyilvánvalóan nagy hatással van a népességre, ezért mindenki figyelemmel kiséri az ő törekvéseiket a társadalmi célok megvalósításában és az érdekek védelmében. Megjelennek az újságokban és a közmédiában, ezáltal az egyszerű ember is értesül minden társadalmi törekvésükről és tettükről. A mostani összefoglalómban én egy viszonylag kisebb céggel szeretnék foglalkozni, és megvizsgálni azt, hogy vajon neki mekkora szerepe van a társadalomban, és milyen eredményeket tud elérni e téren a kis mérete ellenére. Bár valószínűleg a kisebb vállalatok ilyen téren való megnyilvánulása nem kavar akkora port, mint egy multinacionális cégé, de ők is képesek minden meglévő erőforrásukkal a társadalmi érdekek védelmét és célok megvalósítását támogatni. Bár egyenként a kis cégek szerepe meg sem közelítheti egy nagyobb vállalat társadalmi befolyását, összességében a kisvállalkozások is nagyon sokat tesznek a társadalomért, csak ezt nem érzékeljük olyan egybefüggőnek, mint például egy multi befolyását. Fontos megjegyezni azt is, hogy az mkkv-k termelik Magyarország GDP-ének 50%-át, valamint ők is alkalmazzák a munkavállalók 75%-át, így az ő társadalmi szerepvállalásuk egyáltalán nem elhanyagolható. A kisvállalkozások egyre inkább szerves részeivé válnak a társadalomnak, ebből következően a helyi közösségek fejlődése érdekében elengedhetetlen, hogy az önkormányzat, a kamara, és a vállalkozások együttműködjenek. Azáltal, hogy a mikro- és kisvállalkozások a digitalizációval együtt fejlődnek, befektetnek a tudástőkébe valamint együttműködnek a helyi partnerekkel, a helyi közösség fejlűdését is nagyban elősegítik. “A jól működő vállalkozás ugyanis fejleszti környezetét, munkahelyet teremt, adót fizet, és erősíti társadalmi szerepvállalását.” (Szemerei K., 2018) Szeretnék most egy ilyen kisvállalkozást kiemelni és megmutatni az ő lehetőségeit és lépéseit a társadalmi szerepvállalás kapcsán.

Agrolánc Kft.
Ez a cég 28 évvel ezelőtt született meg a mostani ügyvezető igazgató irányításával, és még két másik személy segítségével. Összesen három ember hozta létre ezt a mára már 35 fővel jegyzett céget, amely a kisvállalkozások táborát erősítette egy fél évszázada és most is ide tartozik. Ennek a cégnek a példáján szeretném bemutatni a kisvállalkozások társadalmi szerepvállalását, és azt, hogy bár nem egy multinacionális cégről beszélünk, az ő társadalmi tevékenységüket sem hagyhatjuk figyelmen kívül.
Az Agrolánc Kft. traktorok, professzionális fűnyírók és egyéb mezőgazdasági és kommunális gépek értékesítésével és márkaszervizével foglalkozik Magyarországon. Gyártást nem végez, a fő profilja ezen gépek árusítása és teljes körű szerviz- alkatrészellátása hazánkban. Különböző nemzetiségű beszállítókkal dolgozik, leginkább olaszokkal és amerikaiakkal, de vannak a beszállítóik között francia és német gyártók is.
Egy vállalat bemutatása során az egyik kihagyhatatlan elem a küldetés vizsgálata, amely a “vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése”. (Chikán A., 2017A, 29.o.) A küldetésük pedig a következő: ” A kommunális- és a mezőgazdasági szektorban dolgozó szakemberek munkájához csúcstechnológiájú, hatékony gépek biztosítása, emellett a mindennapi munkában ügyfélközpontú szemlélet megvalósítása.” (Szemerei K., 1991.) Ez a szemlélet megjelenik a cég szlogenjében is, amely a Tradíció, Minőség, Innováció hármasból tevődik össze. Ez a küldetés sok cég számára megfelelő volna, mégis meg kell jegyeznem azt, hogy az Agrolánc Kft. azért tud ma piacvezető lenni ezen gépek forgalmazása és szervizelése terén, mivel mindent megtesz a küldetés teljesítése érdekében. Fontos kiemelni, hogy ahogyan általában a kisebb cégeknél ez lenni szokott, az Agrolánc Kft.-ben is a vevővel való szoros kapcsolat és állandó kapcsolattartás elengedhetetlen. A személyes kapcsolatok az emberekkel a cégen belül és kívül is fontos szerepet játszanak az ekkora nagyságú cégek életében, ezért a társadalmi szerepvállalásuknak is inkább az érzelmi, etikai része kerül előtérbe. Az Agrolánc Kft. ügyfélköre nagyon összetett, és több csoportra bontható, az alapján is, hogy milyen szoros a kapcsolat a vevő és az eladó között. A nagyobb cégek, vállalatok esetében a kapcsolat nyilvánvalóan felületesebb, de ez a Vállalat itt is törekszik a szorosabb kapcsolat kialakítására. A kisebb cégekkel, magánszemélyekkel való kapcsolat sokkal személyesebb, és szorosabb, így az emberi tényező is nagyobb szerepet játszik ezen kapcsolatok kialakításában és fenntartásában.

Az Agrolánc Kft. bemutatásához kapcsolódó információk közé elengedhetetlen, hogy besoroljam az általuk forgalmazott termékek a társadalomra negatív hatással rendelkező tulajdonságait is. Mindenféle gép létezése és fenntartása megosztó lehet a társadalom számára, mivel az üzemanyagkibocsátás hatalmas károkat okozott az utóbbi időben a Föld egészének. Ezt a negatívumot minden benzinnel és dízellel működő jármű hordozza, így a traktorok és fűnyírók is. Ám ahogyan sok más gépgyártó cégeknél megjelent – leginkább az autógyártóknál – a kommunálisi és mezőgazdasági gépek esetében is egyre több lesz az elektromos meghajtású gép. Ezen a területen megjelenő ezirányú fejlődések folyamatosan zajlanak, de ebben a szektorban ez sokkal lassabb és nehezebb folyamat, mint a gépjárművek esetében. A 2018-ban megrendezett Fiera di Bologna EIMA (Bologna-i Vásár) – amely kifejezetten az agrár eszközök bemutatására készült – sok olyan új fejlesztésű gépet mutatott be, amelynek célja a környezetszennyezés megakadályozása. Rengeteg, már régen tervezett, de csak mostanra kivitelezett elektromos jármű volt látható az egyes standokon. (Králl Á., 2018.) Egyelőre tehát az Agrolánc Kft. által forgalmazott gépek többsége, bár kivétel nélkül megfelel a környezetvédelmi szabályozásnak és előírásnak, még mindig benzin- vagy dízelüzemű, így a környezetre negatív hatással van, bár évről évre nő az elektromos üzemű gépek értékesítésének részaránya az Agrolánc forgalmában is.

CSR (Corporate Social Responsility-Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása) az Agrolánc Kft.-ben
Az érintettekkel való kapcsolattartás:
Ahogyan már korábban is említettem, egy kisvállalkozás tevékenységein keresztül szeretném bemutatni a társadalmi felelősségvállalást. Ez lehet, hogy önmagában nem tűnik majd olyan soknak, mint egy multinacionális vállalat által adott pénzbeli támogatás, ám nem elhanyagolható mennyiség, ezen kívül más, olyan nem anyagi jellegű segítségnyújtások is megjelennek, amelyek a nagyvállalatokra általában nem jellemzők.

A vállalat belső érintetteivel fennálló viszony a társadalmi szerepvállalás egy fontos eleme. (E. Freeman, 2013A.). Az Agrolánc Kft. egy viszonylag közepes létszámmal rendelkező kisvállalkozás, ám még mindig a családias kategóriába sorolnám. Az egyik legjellemzőbb tulajdonsága a kisvállalkozásoknak, hogy jobban törődik a munkavállalóival, mint egy sok embert foglalkoztató cég. Ez természetesen nem csak a cég nagyságától, hanem a vezetőségtől is függ, de egyértelmű, hogy egy sok száz főt foglalkoztató vállalat esetében az emberek könnyebben helyettesíthetők. Ez sok szempontból előny és hátrány is, de a társadalmi szerepvállalást tekintve, úgy gondolom a munkavállalók érző élőlénynek tekintése és megbecsülése a kisvállalkozásoknál sokkal nagyobb mértékben van jelen, mint akár egy 150-200 főt foglalkoztató cégnél. Így olyan példákat sorolnék most fel, amelyet egy kisvállalkozás esetében megfigyelhetünk, míg egy nagyvállalatnál valószínűleg sohasem történne meg. Ezen mozzanatokra az Agrolánc Kft. esetében rengeteg példát tudnék felsorolni, a tevékenységek létezését és lezajlásának folyamatát Králl Ágnes gazdasági igazgató asszonnyal folytatott számos beszélgetésem és interjúm során tudtam meg. Az egyik legjelentősebb példa, egy, a szervizben dolgozó kollégával kapcsolatos aki sajnos már nem fiatal, de még mindig kiváló munkaerő. Különböző egészségügyi gondjai léptek fel az utóbbi években, amely során mindegyikben segített neki a Vállalat vezetősége. Súlyos látásproblémája volt, és ebből adódó fejfájása, valamint cukorproblémája is. Ezen esetekben a vezetőség nem minősítette őt alkalmatlannak a munkájára – sokan ezt tették volna egy szerelő esetében, akinek a látása ilyen drasztikusan romlik – hanem orvoshoz küldte, kivizsgáltatta őt, és minden lehetőséget megadott neki arra, hogy a látása ne okozzon problémát a munkavégzése során, olyan különleges szemüveget biztosított neki, amely ezt elősegítette. Egy másik esetben egy alkatrészekkel foglalkozó munkatársnak súlyos szívműtétre volt szüksége az állapota miatt. Ennek során kiderült, hogy a gazdasági igazgató asszony édesapja is ilyen műtéten esett át, és a munkavállalója megnyugtatására a műtét előtt elküldte hozzá az édesapját. Észrevehetjük, hogy ez egy olyan tett volt, amelyet nem sok multinacionális cég esetében figyelhetünk meg, ilyen személyes kapcsolat a vezető és munkavállaló között csak a kisvállalkozások esetében alakul ki. Egy a jövőben bevezetni kívánt lehetőségről szeretnék még említést tenni a Vállalattal kapcsolatban, amely a dolgozók egészségét, és egészségesebbé törekvésést támogatja. Egy hódmezővásárhelyi cég sikeres példáját követve a cigarettázásról való leszokást kettő plusz szabadságnappal szeretnék biztosítani a cég dolgozói számára. Ez semmilyen jogát nem sérti a munkavállalónak, mégis az egészségesebbé válását támogatja, amely egy kisvállalkozás esetében sokkal gyakoribb, mint egy nagyvállalatnál.

A CSR-ba beletartozik a szállítókkal és vevőkkel való megfelelő kapcsolatteremtés és kapcsolattartás is.(E. Freeman, 2013B.) Ebben szerintem nem fedezhető fel akkora különbség a nagyvállalatok és a kisvállalkozások között, de azért felsorolnék egy olyan jellemzőt, ami az Agrolánc Kft.-nél jelen van, míg egy nagyobb vállalatnál majdhogynem elképzelhetetlen. Úgy gondolom, hogy a kisvállalkozások sokkal rugalmasabbak a beszállítókkal és a vevőkkel szemben is, már csak méretükből adódóan is. A kisebb cégek könnyebben igazodhatnak másokhoz, persze a saját szabályaikon és minden jogszabályon belül, mint a nagyvállalatok, hiszen az ő szabályrendszerük sokkal kötötteb, és ha valaki változtatni akar a folyamat sokkal bonyolultabb, mint a kisebb cégekben. Ebből kifolyólag azt érzékelhetjük, ha vásárlók vagyunk, hogy a kisebb vállalkozások jobban igazodnak hozzánk, mint a multik, bár lehet, hogy az áruk drágább. Ezt egy elég szomorú esemény példáján szeretném bemutatni, ami az Agrolánc Kft.-ben történt meg. Az egyik kereskedő vevője egytraktort szeretett volna venni az apukájának, mert már a régi elromlott, és egy újabbat, jobbat szeretett volna ajándékozni neki. Sajnos a megrendelés után, a gyártási idő alatt az apuka, akinek az ajándékot szánták váratlanul meghalt. A család és a fiú, akiket egy hatalmas trauma ért, nem lettek volna képesek kifizetni a traktort időben, ezért az Agrolánc fizetési haladékot adott nekik a családot ért szörnyű esemény miatt. Úgy gondolom, ezt nem sok más cég tette volna meg, de az biztos, hogy a multik és nagyvállalatok közül egyik sem, mivel nekik sem idejük sem kedvük nem lenne a vevő magánéleti problémájával foglalkozni, hiszen megrendelte a terméket, fizesse is ki azt. Ez egy olyan esemény, ami úgy gondolom, csak akkor következhet be, ha a vevővel a kapcsolat szorosabb és megbecsültebb, ez pedig csupán a kisebb vállalkozások érdeke, akiknek alapvetően kisebb a vásárló köre, és nem mindegy nekik, hogy az adott vevő visszatér-e hozzájuk, vagy sem.

Környezetvédelem és szociális tevékenységek:
A vállaltok társadalmi szerepvállalásába egyre inkább beletartozik a környezetvédelem támogatása, és a társadalomban hátrányos helyzetben levők támogatása, valamint az általános életszínvonal emelése. Ez a mai piaci világban elengedhetetlen, és minden vállalat – ki kisebb, ki nagyobb mértékben, a méretétől függően – részt vesz és támogatja az ezzel foglalkozó szervezeteket. (Chikán A. 2017B.) Ezek a támogatások leginkább pénzben mérhetők, így a kisvállalkozások nyilvánvalóan képtelenek lennének akkora összegeket adományozni ezen szervezeteknek, mint a multinacionális cégek. Úgy gondolom azonban, hogy a tőle telhető legtöbbet minden kisvállalkozás megteszi a környezetvédelem és egyéb szociális támogatások ügyében.
Az Agrolánc Kft. is támogat különböző szervezeteket, amelyek a társadalom fejlődését, a környezet szépülését és a hátrányosabb helyzetűek életszínvonalának növekedését támogatja. Ezen támogatásokból egy párat most is szeretnék felsorolni, és bár nem lesznek akkora összegek, amelyekre az ember azt mondja, hogy nagyon sok, úgy gondolom, hogy azon intézmények, akik ezt megkapják, nagyra értékelik, mivel szükségük van, a legkisebb támogatásra is. A gazdasági vezető jóvoltából pontos számok is a rendelkezésemre állnak, amelyet a különböző szociális támogatásokra fordít a vállalat. A Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat akiket az Agrolánc támogat évről évre, 100-200e Ft-al. A Vöröskereszt egy nemzetközi mozgalom, amely 1863 óta segíti a fegyveres konfliktus-, a katasztrófa- és más veszélyhelyzetekben, valamint békeidőben az emberi élet és méltóság védelmét. (Vöröskerszt,2012), azaz a rászoruló szegények és hátrányos helyzetű személyeket támogatja és segíti. A Máltai Szeretetszolgálatnak is hasonló a szerepe Magyarországon, segít a ténylegesen rászoruló személyekhez eljuttatni az adományokat.
A Cég ezen kívül kulturális események támogatásában is részt vesz, ilyen például a Zeng a Lélek Népművészeti fesztivál, amely minden évben megrendezésre kerül Fóton, a Nagytemplom kertjében. A fesztivál célja, hogy minél több emberrel ismertesse meg a népművészet különböző területeit – néptáncot, népzenét, kézművességet. Ez az esemény abban a városban van jelen, ahol a Vállalt is tevékenykedik, ahol a központi telephelye található. Ezen túlmenően a Fóton belüli könnyebb közlekedés érdekében utat építtetett a saját telephelye előtti területre, amelyen keresztül a város könnyebben megközelíthetőbbé vált, mint amilyen előtte volt.
A szociális és kulturális támogatásokon kívül az Agrolánc Kft. tagja a TAO rendszernek, amely a nyereséges, adófizetési kötelezettséggel rendelkező vállalatok számára lehetőséget ad bizonyos szervezetek támogatására. Ezen szervezetek az öt kiemelt sportág bármilyen sportszervezetei, előadó-művészet, és a filmgyártás szervezetei lehetnek.(Radnai K., 2018.) Az Agrolánc legjellemzőbben a sportszervezeteket támogatja, azon belül pedig többféle sportág számára biztosított már TAO támogatást, leginkább olyanoknak, akik kicsik, így a tagsági díjból és maguk erejéből képtelenek lennének fejlődni, ezért szükségük van a támogatásra. Ilyen volt például a Dunakeszi, Göd utánpótlás kosárlabda csapata, valamint Miskolc és Dunakeszi kézilabda csapata is.
A környezetvédelem támogatása különösen érdekes az Agrolánc Kft. számára, hiszen a gépek üzemanyagkibocsátása alapvetően negatív hatással van a környezetre. Ám a fejlesztő és gyártó cégek, akikkel az Agrolánc kapcsolatban áll egyre inkább próbálnak olyan munkaeszközöket kifejleszteni, legyártani, amelyek csökkentik a környezetre mért negatív hatást. Ezen túlmenően az Agrolánc támogatja gépeivel a parlagfű kiirtását, valamint biztosítja a parkfenntartás megfelelő körülményeit. Ezen kívül partneri kapcsolatban áll az MME-van(Magyar Madártani Egyesület), akiknek az Agromash expo-n – az agrárgazdaság legnívósabb rendezvényén – való kapcsolatteremtés lehetőségét biztosította. (Králl Á., 2018)
Végezetül:
“I really think that we can be the generation that makes business better. […] I think this is easy to do when you pay attention to how great businesses actually work. […] They create value for customers, suppliers, employees, community, and financiers. Yes, they sometimes make mistakes but for the most part, they put business and ethics together. […]” (E. Freeman, 2013C.)
Egy Alexander Moutchnik által Edward Freemannel készült interjú utolsó soraival zárnám a vállalatok társadalmi szerepvállalásáról szóló dolgozatomat. Én úgy gondolom, ez az idézet teljes mértékben elmondja a vállalatok társadalmi szerepvállalásának lényegét, és kialakulásának legpozitívabb elemeit, okait. Elmondja, hogy az üzlet a mostani világban, már nem csak a vállalatok alapvető céljának – fogyasztói igény kielégítése nyereség elérése mellett (Chikán A., 2017C.) – minél sikeresebb teljesítéséből áll. Az üzleti élet tovább fejlődik, és az érintetteknek, valamint a környezetnek is értéke lesz a vállalatok számára, azaz az üzleti érdekek és az erkölcs együtt fog megjelenni egy vállalat társadalmi szerepvállalása során. Ezen változásokat az Agrolánc Kft. a saját viselkedésének fejlődésén, és a vele kapcsolatban álló cégek működésének – méretüktől függő – de egyértelműen fennálló változásain keresztül testközelből tapasztalhatja meg. A nagyobb multinacionális vállalatok esetében megfigyelhetők a nagy anyagi támogatások különböző nonprofit szerveztek felé, ám ahogyan már a dolgozatom sorén sokszor kiemeltem, az emberek megbecsülése nem jelenik meg olyan nagy mértékben, mint az Agrolánc Kft.-ben. Nagyban függ ez az egyes vállalatok vezetőségétől is, amellyel a Cég kapcsolatban áll, azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy bár a nagyvállalatok több anyagi támogatást képesek adni – így a társadalom egészére talán nagyobb hatást gyakorolnak – a kisvállalkozások sokkal többre becsülik az ott dolgozókat, így bár kisebb társadalmi csoport számára, de megfelelőbb és biztonságosabb támaszt adnak.

Írta: Tóth Boglárka

Források:
E. Freeman, (2013A.), Stakeholder management and CSR: questions and answers, SpringerLink, 2013.01.13. Elérhetõség: https://link.springer.com/article/10.1007/s00550-013-0266-3, Letöltés dátuma: 2018. 11. 27.
E. Freeman, (2013B.), Stakeholder management and CSR: questions and answers, SpringerLink, 2013.01.13. Elérhetõség: https://link.springer.com/article/10.1007/s00550-013-0266-3, Letöltés dátuma: 2018. 11. 27.
E. Freeman, (2013C.), Stakeholder management and CSR: questions and answers, az utolsó bekezdése a cikknek, SpringerLink, 2013.01.13. Elérhetõség: https://link.springer.com/article/10.1007/s00550-013-0266-3, Letöltés dátuma: 2018. 11. 27.
Chikán Attila (2017A.): Vállalatgazdaságtan, 5. átdolgozott, bővített kiadás, 29. oldal, 1.2. A vállalat küldetése, Budapest Corvinus Egyetem, Budapest
Chikán Attila (2017B.): Vállalatgazdaságtan, 5. átdolgozott, bõvített kiadás, 86-95. oldal, A vállalat társadalmi szerepe, Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest
Chikán Attila (2017C.): Vállalatgazdaságtan, 5. átdolgozott, bõvített kiadás, 23. oldal, A vállalat társadalmi szerepe, Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest
Králl Ágnes (2018), Agrolánc Kft. gazdasági igazgató, szóbeli beszámoló, interjú, 2018.11.20., Fót
Radnai Károly (2018) A TAO támogatásról-közérthetõen, Piac és Profit, 2018.03.23., Elérhetõség: https://piacesprofit.hu/kkv_cegblog/a-tao-tamogatasrol-kozerthetoen/ Letöltés dátuma: 2018.11.27.
Szemerei K. (1991) Agrolánc Kft. ügyvezetõ igazgató, A vállalt küldetése, Buapest Elérhetõség: https://agrolanc.hu/hu/cegbemutato/, Letöltés dátuma: 2018.11.25.
Szemerei K. (2018) Agrolánc Kft. ügyvezetõ igazgató, szóbeli beszámoló, interjú, 2018.11.15., Fót
Vöröskereszt (2012), Stratégia 2020, 3. oldal, Elérhetõség: file:///C:/Users/T%C3%B3th%20Bogl%C3%A1rka/Downloads/strategia_2020_mvk.pdf, Letöltés dátuma: 2018.11.25.

Ajánlatkérés, érdeklődés

Amennyiben kérdése, kérése van, az alábbi űrlap segítségével küldje el nekünk.
Kérjük, adatait pontosan adja meg a sikeres kapcsolatfelvétel érdekében!

* A kiemelt mezők kitöltése kötelező!

Az üzenet küldése sikeres. Kollégánk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot!

További kérdés esetén kérjük hívja az alábbi telefonszámot:

06-27/539-640